lördag 24 juli 2010

Efterforskning

Länge undrade jag över vilken typ av campingbåt jag skaffat. Den liknade både Falken och Lux Camping Holiday.












Båda dessa båtar byggdes ju på samma båtbyggeri som min båt.

Det framgick av typskylten i bin båt att den var byggd 1965 av S. Johanssons Båtbyggeri i Oskarshamn som båt nummer 6. Men vilken typ var det?

Hade det varit en Lux Camping Holiday så hade typ-beteckningen varit HYD men på min skylt stod BS. Vad kunde det betyda?

På en webbsida om campingbåtar, www.campingbat.se, hittade jag en båt som liknade min och som kallades Björkskär. Jag kontaktade Tor Simonsson, som driver webbsidan, och frågade om båten. Han svarade och gav mig e-postadressen till båtägaren.

Via båtägaren fick jag veta att hans båt var av typen Björkskär och att han hade en typskylt med beteckningen BS.

Såhär ser hans skylt ut. Hans båt är också från 1965 men byggd som nummer 22 det året.

Min båt är alltså en Björkskär från 1965. En båt som liknar Falken och Lux Camping Holiday.



Kanske är dessa tre båtar egentligen byggda efter samma ritning men till olika beställare/försäljare. Är det någon som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar